top of page

אל תשאירו דברים בבטן- טיפים לפרידה מוצלחת מחיתולים


סביב גיל שנתיים מתחילים לראות מוכנות אצל הילדים לפרידה מחיתולים. אם זיהינו סימנים של בשלות פיזית כגון : הפניית תשומת הלב לכך שעשו בחיתול, הליכה והסתתרות בצד לצורך עשיית הצרכים, התעניינות בהליכה לשירותים שלכם או של האחים ועוד, ניתן לנסות לעזור להם להשלים את תהליך הפרידה מהחיתול.

איך תוכלו לעזור?


1. קחו הרבה אוויר לנשימה וסבלנות- זהו תהליך שאורכו משתנה והוא יכול להיות כמו ריקוד הטנגו- צעד קדימה שניים אחורה.... לכן, צריך להיות מוכנים פיזית ונפשית ולהגיע להחלטה המתאימה עבורכם, כי לתהליך דרושה עקביות ומחויבות .

ייתכנו זמנים רגישים יותר בחיי הילד ,בעיקר בתקופות של שינוי כמו כניסה לגן חדש,מעבר דירה,לידת אח, בהם גם לילדים שסיימו את תהליך הגמילה או נמצאים לקראת סופו, יכולים לחוות רגרסיה


2. השתדלו לבחור זמן של שגרה לתהליך- זמן שגרה הוא זמן בטוח עבור הילד, זמן בו סדר היום קבוע וידוע מראש והיציבות הזו מאפשרת לבצע שינוי במרכיב כל כך משמעותי בחייו בצורה יותר קלה עבורו.

אם בחרתם להתחיל את התהליך בחופשה, הקדישו את הימים הראשונים לשהיה בסביבה הביתית, המוכרת, על מנת שהילד יוכל להתפנות (תרתי משמע) לתהליך הלמידה המשמעותי הזה


3.יצירת רגיעה כללית אצל הילד מביאה לרגיעה בגוף ומאפשרת זרימה גם במערכת העיכול . אחת הדרכים החשובות ביותר לעשות זאת היא באמצעות מגע עמוק ובטוח בילד. חבקו ,עטפו,לטפו והפגינו רגשות אהבה אל הילד בכל הזדמנות שיש כך שירגיש בטוח ורגוע וזה יביא לשקט במערכת העצבים. בלו עם הילד זמן איכות נעים . הקשיבו לו, שחקו איתו והקדישו לו תשומת לב. הצחוק טוב לבריאות- הצחוק מרפה את הגוף ומשחרר מתחים. מצאו דרך להצחיק את ילדכם.


4. חזקו את העצמאות של ילדכם-תנו לילד משימות לביצוע,אפשרו לו לעשות דברים באופן עצמאי. חזקו אותו על הניסיונות ועל דברים חיוביים שעושה ביום יום. תנו לילד תחושה שאתם מאמינים בו וביכולות שלו ובכך תחזקו את תחושת הערך העצמי שלו ואת תחושת המסוגלות


5. מומלץ לא להשתמש בפרסים ומתנות. במקרים רבים הדרך הזו לא תעזור ואף עלולה להגביר את המתח של הילד סביב נושא ההתפנות בגלל הרצון הגדול לקבל את הפרס. לעתים הם ייקחו את הפרס אך לא יצליחו להתפנות וזה עלול להגביר את התסכול שלהם וגם לפגוע בסבלנות שלכם לנושא.


6. שיתוף פעולה עם הגננת הוא קריטי להצלחת התהליך- ודאו שאתם משדרים על אותו גל ואתם מתואמים על מנת שתהיה עקביות בנושא שמונעת בלבול אצל הילד.

את העדכונים בנוגע לנושא עשו בשיחה פרטית ביניכם, לא בנוכחות הילד.

הסתגלות לגן חדש (במיוחד לגן עירייה) יכולה לבוא לידי ביטוי גם בנושא היציאות של ילדכם. חשוב להבין זאת, להכיל,לא להפעיל לחץ על הילד ולנסות להרגיע את הלחץ שקיים ככל הנראה גם בתוככם- הילד מרגיש זאת.


7. הקדישו זמן במהלך היום לתנועה במרחב- הליכה,ריצה,קפיצה, טיפוס, נדנדות ועוד. תנועה מביאה לגירוי מערכת שיווי משקל הסמוכה למערכת העיכול ויוצרת צורך להתרוקן ,תנועה משחררת החזקות שריריות בגוף ומאפשרת זרימה של הנשימה, התנועה והאנרגיה בגוף ומאפשרת בכך הרפיה של מערכת העצבים.


8. שלבו בתזונת הילד מזונות שיש בהם סיבים ,על מנת לשפר את פעילות מערכת העיכול. תהליך הפרידה מחיתולים יכול להיות מלווה בשינויים ביציאות ,התאפקויות ועצירויות. קבלו זאת בהבנה ובסבלנות והשתדלו להימנע משימוש בחומרים משלשלים או מתן שתייה מרובה של מים .


9. הפחיתו זמני מסך לילד-טלוויזיה,טאבלט,סלולרי ועוד. כל אלה מציפים את החושים של הילד ומנתקים את הילד מהמודעות לעצמו ולגופו ובכך לא מאפשרים לילד להתפנות להקשבה לגופו.


10. כדי לעודד את הילד להיכנס לחדר השירותים המייצרת חוויה נעימה שמעודדת גם הישארות בחדר השירותים,הכינו סביבה נעימה לשהיית הילד : אלבום תמונות מיוחד, ספר שהילד אוהב ,בובה מרגיעה ועוד. הדברים שבחרתם נשארים בשירותים ולא יוצאים החוצה.

חשוב שתדעו: גמילה מוצלחת מחיתולים היא תהליך אישי עבור כל ילד וילדה שחלק משמעותי בו הוא הפרידה הרגשית מהחיתול. אורך התהליך משתנה אצל כל ילד, אבל הבשורה הטובה היא שזה יקרה אצל כולם.

אני מזמינה אתכם להתייעץ איתי ולאפשר לי ללוות אתכם בדרך הנכונה עבורכם.


אני ממליצה לכם להיעזר בספר הילדים שכתבתי בנושא "בבטן של אופיר", המספר את סיפורה של עיר גמדים קסומה החיה בתוך בטנו של אופיר . הספר מאפשר לילד להתיידד עם גופו ולהבין באמצעות הדמיון העשיר את תהליך העיכול בדרך ייחודית



מאיה

0549000301












פוסטים מהזמן האחרון
  • Facebook Basic Square
bottom of page